חם בבית

"זמן חירום" איך מתמודדים עם הלחץ הנפשי?

בימים קשים מנשוא אלו, כולנו חווים על בשרנו מהם לחץ וחרדה, לצערנו. מעבר לקיום הפיזי והבטחון האישי לעצמנו וליקירנו, כולנו מבקשים להפחית את מפלס הכאוס הפנימי שמציף אותנו.

איך עושים את זה?

הנה כמה המלצות מאת אבי קנאי – פסיכולוג קליני מומחה, המנהל המקצועי של מרפאות בית חם:

1. עיסוק בעשיה חיובית –

 במקום להרגיש חוסר אונים, כדאי להחזיר אלינו את תחושת השליטה על ידי מגוון פעולות כמו תפילה, נתינת צדקה, עזרה לאחרים, עבודה, או כל עיסוק משמעותי שעושה לנו טוב. מעבר להמלצה למנן ולסנן את זרם המידע מהתקשורת (לא לצפות בסרטוני זוועה, זה מזיק ולא מביא תועלת), כדאי ליזום פעילויות ולהיות אקטיביים.

2. להיות חזקים אבל לא מושלמים – אנו מנסים להיות אסופים ולשדר בטחון מול הילדים, לתפעל את מי ואת מה שצריך, אבל כולנו עושים טעויות וזה בסדר. ותרו על שיפוטיות וביקורתיות כלפי עצמכם, קבלו בהבנה תגובות ורגשות של כעס, עצב, פחד וכו'. זיכרו שזו תגובה נורמלית למצב לא נורמלי.

3. קודם לטפל בך ואז באחר. נכון שעבודה מאפשרת לנו שליטה, אך חשוב גם להיות קשובים לעצמנו ולפעול לפי יכולתנו. אפשר למשל לדחות לאח"כ או למחר מה שלא דחוף לעכשיו ומעמיס עלינו נפשית.

4. אם מוצפים ברגשות, להעביר את המיקוד לקוגניציה. דהיינו, להפעיל את השכל הישר כמו עם תרגילים להפעלת  חמשת החושים: לראות 5 צורות עגולות בחדר, לזהות 4 צלילים, למשש 3 חפצים, וכו'. אפשר כל תרגיל או שיחה "שכלית" ולא רגשית בנושא שמחובר אליכם/ לילדכם/ לאדם המוצף.

5. אם אתם/ן עוברים התקף חרדה, פשוט לתת לו להיות והוא יחלוף לבד אחרי כמה דקות. ברגעים אלו להגיד לעצמך שזה רק התקף חרדה. זה נורמלי למצב, את/ה לא משתגע/ת והוא תכף נגמר. לנשום נשימות עמוקות.

6. לעודד שיח ושיתוף. אם הילד אומר "אני מפחד", תנו לו להתבטא, זה מצויין. ילדים או מבוגרים שאינם מדברים, נסו לשאול ולעודד להיפתח (לא ללחוץ). לומר שזה בסדר לפחד (גם אני מפחד..), אבל לתת בטחון יחסי. כלומר ש"נכון שיש ממה לחשוש אבל גם יש לנו מרחב מוגן, אנחנו מתפללים לה' שישמור עלינו, שיעזור לחיילים להגן עלינו וכו'.

היום (10.10) מצויין היום הבינלאומי להעלאת המודעות לבריאות הנפש. מלחמה אחת "קטנה" והנה אנחנו מודעים… לפחות כבר מתהווה קונצנזוס שחוסן נפשי זה בסיסי, לא בונוס.

אז תרגלו את הנ"ל☝️ ושיהיה בהצלחה🤞

ובהזדמנות זו נאמר שאנו  משתתפים בצערם העמוק של המשפחות השכולות, מתפללים לשלום הנעדרים והשבויים, מאחלים בריאות איתנה לפצועים ובעיקר שיחזור במהרה השקט והרוגע מסביבנו ובתוכנו לכולנו🙏❤️

מעוניינים להתנדב?

מלאו את הטופס ונחזור אליכם בהקדם!